Adevăruri despre afacerea ta, pe care le poți afla din P&L

Știai că un raport Profit & Loss (Profit și Pierdere) prin modul în care detaliază veniturile și cheltuielile pe o anumită perioadă de timp, arată cum generează profit afacerea ta și cu ce eficiență, scoate în evidență modelul de business pe care funcționează aceasta și oferă indicii inclusiv despre strategia ta de investiții, strategia de finanțare și chiar strategia fiscală?

În ce mod generează profit afacerea ta?

În sinteză structura unui P&L conține următoarele informații principale despre veniturile și cheltuielile afacerii tale, toate fără TVA:

undefined

(imaginea este preluată din digitus.ro, pentru o firmă ipotetică)

Cifra de afaceri = valoarea vânzărilor după discounturi sau rabaturi acordate clienților

Cheltuieli directe (costul vânzărilor) = costul bunurilor și serviciilor vândute: costul mărfurilor, materia primă și materialele incluse în producția vândută, comisioanele aferente vânzărilor realizate, bugetul de publicitate, salariile personalului direct productiv, etc

Marja brută = valoarea care rămâne din vânzările perioadei după costul vânzărilor. Este valoarea din care se acoperă celelalte cheltuieli ale afacerii.

Cheltuielile fixe/indirecte/operaționale = cheltuielile necesare derulării afacerii: salarii, chirii, combustibili, diverse servicii, utilități, asigurări, etc

Alte cheltuieli sau venituri non-operaționale și financiare = vânzări de active deținute anterior de firmă, cheltuieli sau venituri din diferențe de curs valutar, etc

EBITDA = profitul net înainte de dobanzi, impozit și amortizări

Amortizări = partea din investițiile anterioare, trecută pe cheltuielile perioadei. Lipsa amortizărilor denotă lipsa investițiilor recente.

Dobânzi = valorea dobânzilor la împrumuturile obținute de firmă, inclusiv leasinguri. Lipsa dobânzilor arată că finanțarea afacerii se face prin forțe proprii (profit reinvestit de-a lungul timpului, fonduri atrase de la acționari și nepurtătoare de dobândă)

Impozit = valoarea calculată a impozitului pe venituri sau impozitul pe profit aferent perioadei. Dimensiunea acestuia comparată cu valoarea profitului arată dacă există orientare către optimizare fiscală sau dacă o parte importantă din cheltuieli este nedeductibilă fiscal.

Profit net = valoarea generată de afacere, aflată la dispoziția proprietarilor pentru a fi reinvestită în afacere și oferirea de dividende. Valoarea care rămâne din Cifra de afaceri după acoperirea tuturor cheltuielilor de funcționare ale acesteia.

Este un mod de a privi veniturile și cheltuielile, mai relevant față de modul în care se raportează acestea în formularul ”Contul de profit și pierdere” din bilanțul pe care îl semnezi anual.

Împărțind fiecare linie din P&L la valoarea Cifrei de afaceri vei obține structura afacerii tale:

=> Cât din vânzări este consumat de costurile directe, necesare realizării acestor vânzări și care este marja brută (exprimată ca procent din vânzări) cu care operează afacerea ta? 

Foarte generalist vorbind, pentru că nu există o regulă general valabilă, marje mai mici se înregistrează de obicei în activitatea de distribuție/retail unde câștigul se obține pe volume mari de vânzări. Marje mai mari există în zona de producție unde se generează valoare adăugată semnificativă, iar cele mai mari marje se pot observa în activități din zona serviciilor.

Este important să îți cunoști marja brută și să cauți modalități de a te compara cu concurența și industria din care faci parte.

Creșterea marjei brute (exprimată ca procent din vânzări) este primul loc în care merită să acționezi pentru a avea o afacere mai profitabilă.

 => Cât din vânzări se consumă pe acoperirea cheltuielilor operaționale? Din nou este un procent specific pe domeniu de activitate, dar cel mai important este să vezi cum a evoluat acest procent, în afacerea ta, în ultimii 2-3 ani. Cum îți explici această evoluție? 

Uitându-te mai adânc, la top 3 cheltuieli operaționale și la evoluția acestora din ultimii 2-3 ani, vei descoperi dacă sunt subdimensionate sau supradimensionate valoric, comparativ cu evoluția vânzărilor.

Controlul cheltuielilor operaționale este al doilea loc de acțiune pentru a crește profitabilitatea afacerii. Acestea au nevoie să crească într-un ritm adaptat susținerii unei strategii de creștere a vânzărilor: prea rapid conduce la ineficiență iar prea lent începe să devină o frână pentru vânzări mai mari.

Cât de profitabili suntem?

Ultima linie din P&L, Profitul net, conține esența existenței unei afaceri: obținerea de profit.

Împărțind această valoare la Cifra de afaceri, vei afla care este marja de profit net pe care a generat-o afacerea ta. Este rezultatul efortului depus de toată echipa ta, rezultatul obținut în urma investițiilor făcute, a finanțărilor obținute.

Pentru fiecare sută de lei/euro din Cifra de afaceri realizată, acest procent îți arată câți lei de profit au rezultat. Sau câtă pierdere ai inregistrat.

Cum am performat comparativ cu perioadele precedente: lună/trimestru/an?

Luând întreaga structură a raportului P&L și comparând-o cu perioadele precedente din ultimii 2-3 este un exercițiu extrem de util pentru:

- a determina trendurile specifice afacerii tale. Vei identifica astfel oportunități clare de îmbunătățire

- a construi o bază de pornire în stabilirea obiectivelor pentru dezvoltarea afacerii tale.

Analizarea cifrelor din trecut are un scop foarte precis: acela de a te ajuta să capeți o nouă perspectivă asupra afacerii tale de până acum, perspectivă care să te sprijine cu adevărat în planificarea viitorului acesteia.

Sunt la un click distanță pentru orice întrebări sau ghidaj ai avea nevoie pentru această analiză.

"Fă lucrurile să fie cât mai simple cu putință, dar nu la modul simplist" – Einstein

Cele bune,

Ioana Stan, CFA

Ioana Stan

© Copyright Ioana Stan 2022